Vesić: Ima puno prostora za unapređenje odlične saradnje sa kineskim firmama
- Datum: 06.05.2024
- Izvor: Tanjug / Foto: Tanjug/Rade Prelić
Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić izjavio je danas, uoči posete kineskog predsednika Si Đinpinga Beogradu, da Srbija i Kina odlično sarađuju u oblasti infrastrukture, budući da kineske kompanije rade na čak osam projekata u drumskom i nekoliko u železničkom saobraćaju, kao i na projektu „Čista Srbija“.
Vesić je za RTS rekao i da postoji značajan prostor za unapređenje saradnje, posebno u domenu inovativnih rešenja za upravljanje velikim saobraćajnim sistemima u Srbiji i istakao da je poseta kineskog predsednika velika diplomatska pobeda predsednika Srbije Aleksandra Vučića i naše zemlje.
Među osam projekata u drumskom saobraćaju naveo je deonicu auto-puta Miloš Veliki od Pakovraće do Požege, koja će biti završena ove godine, kao i deo od petlje Divci do Valjeva.
„Kineski partneri grade i Dunavski koridor, ukupne dužine 68 km, na kome će prvih 35, a možda i 40 km biti pušteno u saobraćaj u septembru ove godine, dok će kompletna brza saobraćajnica biti završena naredne godine, godinu i po dana pre roka“, dodao je Vesić.
Kineske firme angažovane su i na Fruškogorskom koridoru, dužine 47 km, koji će biti završen 2026. godine, brza saobraćajnica Beograd–Zrenjanin–Novi Sad, kao i brza saobraćajnica od Bačkog brega na granici sa Mađarskom, do Srpske Crnje na rumunsko-srpskoj granici.
Vesić je naveo i dva projekta u Beogradu koja će biti realizovana uz pomoć kineskih firmi, a to su gradski tunel od Karađorđeve ulice skoro do samog Pančevačkog mosta, kao i novi Savski most, saopštilo je Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.
„Mi ćemo sa kineskom kompanijom CRBC nastaviti da gradimo auto-put ka Crnoj Gori, od Požege do Boljara i to će biti prvi auto-put koji će se graditi koncesijom, što znači da je kompletna investicija finansirana od strane kineskih partnera. Sa kineskim partnerima pregovaramo i oko brze saobraćajnice ’Karađorđe’, od autopta Beograd – Niš, do auto-puta Miloš Veliki, kroz Šumadiju“, istakao je on.
Kada je reč o železničkom saobraćaju, najvažniji projekat je brza pruga Novi Sad – Subotica, na kome se radovi odvijaju i brže od predviđene dinamike, kao i projekat Beogradskog metroa.
Vesić je istakao da će pruga od Novog Sada do Subotice biti završena više od godinu dana pre roka, odnosno do 30. jula, nakon čega sledi sertifikacija za standarde Evropske unije (EU), koju će u avgustu uraditi firma iz Holandije, da bi zatim Dojče ban obavio tehnički prijem pruge.
„U oktobru ćemo moći da krenemo sa probama na pruzi. Stanice i objekti pored pruge radiće se do novembra, kako bi krajem novembra ili početkom decembra bio uspostavljen redovan železnički saobraćaj između Beograda i Subotice. Između dva grada će se putovati 80 minuta, što će razviti taj deo Srbije“, rekao je on.
Dodao je da je Srbija kupila i pet kineskih brzih vozova, od kojih je prvi stigao u zemlju, kako bi bio otpremljen u Češku radi prilagođavanja standardima EU.
Podsetio je da je još kada je postao ministar saobraćaja istakao da će posebnu pažnju posvetiti železnici, jer je to, kako je ocenio, budućnost Srbije.
„Podaci da će se od Beograda do Vrbasa putovati 53 minuta, a od Bačke Topole do Beograda 64 minuta dovoljno govore koliko će ta pruga omogućiti dolazak investicija, razvoj lokalnog turizma i biznisa, veću mobilnost stanovništva“, rekao je Vesić.
Dodao je da će mađarski partneri svoj deo pruge, od granice do Budimpešte završiti do kraja 2026. godine, pa će se između glavnih gradova Srbije i Mađarske putovati manje od tri sata.
Vesić je najavio i gradnju brze pruge od Beograda ka Nišu, koja se finansira sredstvima EU, a koja će se nastaviti ka Skoplju, Solunu i Atini.
„Već radimo od Niša 23 km prema Brestovcu, a konkurisali smo za sredstva Evropske unije za obnovu pruge Brestovac–Preševo–Skoplje. Dalje će se graditi pruga od Skoplja do Soluna, pa će za nekoliko godina najduža brza pruga, duga čak 1.521 km spajati ceo Zapadni Balkan, od Budimpešte do Atine, a najvećim delom prolaziće kroz Srbiju“, istakao je on i dodao da očekuje razgovore o gradnji pruge kroz Bugarsku prema Turskoj.
„Srbija će postati tranzitni saobraćajni centar Evrope i moći ćemo i te kako da živimo od toga“, naglasio je on.
Najavio je i obnovu 2.000 km regionalnih pruga, među kojima su pruge Kraljevo –Stalać–Rudnica sa odvojkom za Novi Pazar, tri pruge u Banatu, deonica Ruma– Šabac, kao i nekoliko pruga na istoku Srbije.
Takođe, rekao je i da uskoro treba da počne projektovanje pruge Kragujevac– Kraljevo–Čačak–Požega–Užice.
„U budućnosti ćemo još više napora uložiti u razvoj železnice, jer je to ekološki vid prevoza, znatno većeg kapaciteta“, pojasnio je on.
Prostor za dalji razvoj saradnje sa Kinom i te kako postoji, istakao je Vesić i ukazao da se to pre svega odnosi na prelazak na model visokokvalitetnog razvoja infrastrukture, što podrazumeva pametne auto-puteve, upravljanje transportnim sistemima, kao i u oblasti veštačke inteligencije, inovativnih rešenja, električnih automobila.
„Veliki je prostor za saradnju sa Kinom, kao i sa kompanijama iz drugih zemalja, jer je Srbija otvorena za sve zemlje, pošto je politika predsednika Aleksandra Vučića da u Srbiji rade svi koji mogu da doprinesu razvoju zemlje“, rekao je ministar Vesić.
Istakao je i da je poseta Si Đinpinga Beogradu velika diplomatska pobeda Srbije i dokaz ugleda predsednika Aleksandra Vučića, jer kineski predsednik za osam godina dolazi drugi put u Srbiju, što nije slučaj sa razvijenijim i većim zemljama.