Koja su pravila za električne trotinete i bicikle?
- Datum: 21.10.2022
 - Izvor: 024info / Foto: Mondo
 

Električni trotineti i bicikle sve su češća pojava na ulicama mnogih gradova, a ovom trendu nisu
odoleli ni Subotičani, pa se i u našem gradu neretko mogu videti kao učesnici saobraćaja. Tačan broj
ovih vozila nije poznat, ali ono što stvara problem i nejasnoće jeste nedostatak zakonske regulative,
pa tako niko ne može tačno da kaže koja se pravila primenjuju na vozače električnih vozila, jer pravila
ne postoje.
Neko vozi biciklističkom stazom, neko pešačkom, neko ide kolovozom. Električne trotinete i bicikle
voze i stari i mladi, a ovo moderno sredstvo transporta može da postigne brzinu i do 40 kilometara na
čas. U doba kada su saobraćajne gužve sve češće, a gorivo sve skuplje, vožnja na struju postala je
veoma popularna, pogotovo kada pravila zapravo nema. Za mišljenje smo pitali prolaznike, a većina
smatra da bi kontrola trebalo da bude pooštrena, te da im je mesto na biciklističkim stazama.
Iz lokalnog Saveta za bezbednost saobraćaja potvrđuju da pravila nema, propis koji bi regulisao način
vožnje i pravila za električna vozila se čeka, a u međuvremenu stoji rupa u zakonu, koju svako
drugačije tumači.
„I električni trotinet i električna bicikla i dalje, bar što se tiče našeg zakonodavstva je u sivoj zoni.
Postoji želja Agencije za bezbednost saobraćaja, saobraćajnih fakulteta i stručne javnosti da se to što
pre reguliše, tako da postojale su neke najave prošle godine kada je bivši direktor Agencije za
bezbednost saobraćaja najavio da će uskoro doći do izmene Zakona o bezbednsoti saobraćaja na
putevima, pre svega u toj materiji, ali do toga još uvek nije došlo“ – kaže Petar Pantelinac, predsednik
Saveta za bezbednost saobraćaja Grada Subotice.
Čak ni struka nije jedinstvena u stavu, saobraćajna policija i pravosuđe drugačije definišu šta je
motorno vozilo, a šta samo vozilo. U praksi, vozači trotineta i električnih bicikala ne bi smeli da
prelaze brzinu od 25 kilometara na čas.
„Mnogo je otvorenih pitanja – Šta propisati od zaštitne opreme za lice koje upravlja tim vozilom?
Kuda ono da se kreće? Odnosno gde je bezbednije, da li je to na kolovozu, trotoaru, biciklističkoj
stazi, a tu treba uzeti u obzir saobraćajne uslove, sa druge strane uzrasna kategorija – Ko može da
upravlja tim vozilom? Da li treba da postoji neko osnovno znanje o saobraćajnim pravilima?“
Iako u sivoj zoni, vozači električnih vozila i dalje su svakodnevni učesnici saobraćaja, a Pantelinac
apeluje na njih da poštuju osnovne propise.
Dok se u Srbiji čeka pravna regulativa, neke države su svoja rešenja donela, i ona su raznovrsna. U
susednoj Republici Srpskoj ova oblast je nedavno uvedena u zakonodavstvo, propisano je korišćenje
zaštitne opreme, polaganje ispita o poznavanju osnovnih saobraćajnih pravila, a vozilo mora da se
registruje.